Lang..... hééééél lang gewacht.... Toch gezeild.
Na een aantal uren dobberen bij Hylpen stonden we uiteindelijk nog op een eerste plek, zij het met 15 andere Skutsjes. Er was namelijk niet gezeild.
De nieuwe kans moest komen op Stavoren en daar had de wedstrijdleiding ook een mooie oplossing voor neergezet om twee klasses gelijktijdig te laten varen. De zogenaamde Inner- en Outer loop, zeg maar een binnen en een buitenbaan. Het enige wat ontbrak toe we iets voor tienen op het water waren was de wind. De voorspelling was al niet optimistisch en deze werd ook bewaarheid. Uren en uren dobberen, van hot naar her met het startschip. Niet één keer, maar wel 5 of 6. Dan denk je rond twaalf uur, één uur als de magen gaan knorren dat het zo welletjes is en de boel weer afgeblazen kan worden.
Maar nee, zowaar rond half drie, drie uur zette iemand eindelijk de windmotor aan en kon er gezeild worden. De eerste poging strandde in schoonheid met een meer dan dertig graden winddraaiing. Goede beslissing, maar zeker goede start training. We waren goed weg, top 5-6 maar de winddraaiing was niet in ons voordeel. Prima dus om af te blazen. Natuurlijk eerst weer met meer dan 30 schepen achter het startschip aan naar een nieuwe positie. Ontdek je plekje. Na eerst een algehele terugroep van de C-klasse die voor ons starten, nog even extra wachten en toen mochten we eindelijk! WAKKER WORDEN !
Prima start aan de pin en stijd tegen de schepen boven ons. Die zeilden we op hoogte weg. Lang doorgezet en dan kom je stuurboord op de ton aan, met helaas ook bakboord schepen. Kiezen of delen. Kiezen dus en ons schip stijf achter de nummers 1-2 ingevoegd met een goede 3 Bft wind. Niet een voorkeurskeuze, maar het komn niet anders. Terecht wat commentaar van andere schepen en daar na de wedstrijd ook even mee gepraat, maar het "koe krekt".... Voor de wind goed vrij en wegzeilen als nummer 5-6. Volgende kruisrak goede keuzes en snelheid - 3e om de ton en daar even gebleven tot het laatste rak naar de finish. De wind was inmiddels aangetrokken en helaas schakelden we daar te laat met de snelheid van het schip. Oorzaak bekend, en ontstaan door de lange dag waar dan toch de scherpte er wat uit is. De verdediging voor derde plek lukte net niet en trecht dat Franeker nog net voor de finish over ons heen liep. Wind even weg en dan ook direct de Waaksdom van Ulbe op onze kont. De wijsheid is dat 1 meter ervoor op de finish genoeg is en dat was het ook! Vierde plek met onze eerste race in de B-klasse. Best genoch!
De lessen geleerd, goed en gezellig doorgeproken met de hele ploeg en rechtgezet waar het wat te onrustig was. Morgen op Heeg. Er is meer stabiele wind voorspeld en we zetten morgen weer in op een mooie race en resulaat.
Adviseur Skûtsje Gerrit de Vries,
Gijs Vlas
Skydrone Sloten bedankt voor de foto’s
Reactie plaatsen
Reacties